Бути готовим до школи- не означає вміти
читати, писати і рахувати.Бути
готовим до школи- це означає бути готовим всьому
цьому навчитися.Венгер
Л.А.
Шановні батьки
першокласників! Ми продовжуємо наше з Вами онлайн спілкування. На жаль, складна
епідеміологічна ситуація не дозволяє нам зустрітися очно та підвести підсумки
першого періоду навчання Ваших дітей у початковій школі при Краматорській
українській гімназії. Переконані, що це
тимчасові труднощі й незабаром усе буде добре й Ви матимете змогу відвідати
заклад. Наразі маємо інформацію, якою хочемо поділитися з Вами.
Традиційно в
навчальному закладі у першій половині року проходить засідання щодо результатів
адаптації учнів 1-х класів до навчання. Деякими результатами ділимося з Вами.
ЯК ЗМІНИЛИСЯ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ТА
ЗМІСТ У ГІМНАЗІЇ?
Хоча
епідеміологічна ситуація внесла свої зміни у проведення деяких видів
роботи, що передбачили тактильний контакт дітей, ми все ж починаємо наш робочий
день з проведення ранкових зустрічей за новим сценарієм.
Під час цього виду роботи діти обмінюються новинами, дізнаються про плани на день. Зазвичай діти сідали у коло на килимки. Зараз вони стають у коло, дотримуючись дистанції. Ми використовуємо як класні кімнати, так і простір коридорів, ігрової кімнати тощо.
Ранкова зустріч це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші класи,
наші спільноти або наші суспільства. Піклування один про одного, відчуття
безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями та досвідом,
готовність допомагати друзям - це саме ті якості, що віддзеркалюють ранкові
зустрічі.
Ранкова зустріч - це зустріч на початку дня всього класу з учителем. Знаходячись
у колі один проти одного, кожна дитина вдумливо та поважно вітається з друзями
та відвідувачами, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом
зі своїми товаришами. Після цього діти беруть участь у короткій, енергійній
груповій вправі, насамперед для того, аби підсилити академічні навички,
виховати почуття неконкурентної команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч
закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоби підкреслити
навчальні завдання цього дня.
ЩО ЗМІНИЛОСЯ У КЛАСНІЙ КІМНАТІ?
Освітнє середовище організоване таким чином, щоб кожна дитина почувала себе у класі затишно і безпечно, а кожен клас відображав ту спільноту дітей, яка там навчається. Тривалість уроків у 1-х класах 35 хв.
Навчальний
простір у перших класах Краматорської української гімназії
облаштований так, щоби задовольнити індивідуальні потреби кожної
дитини та сприяти роботі дітей в малих групах. Переконані, що
спільна робота у шкільному колективі сприятиме розвитку взаємоповаги
і відповідальності.
Водночас, у класі є місця, де дитина може побути наодинці. Так
само виділено місця,
де діти можуть зберігати особисті
речі .
Стіни і меблі не лише класної кімнати, а й у коридорах, використовуються
для розміщення робіт учнів. Така увага до дитячої праці й творчості підвищує
їхню самооцінку і формує гідність.
У приміщенні
та класах у Краматорській українській гімназії комфортно та
безпечно.
АДАПТАЦІЯ УЧНІВ ДО НАВЧАННЯ
Виокремлюють 5 умов адаптації першокласників в
перший місяць навчання, коли діти:
·
знайомляться
зі школою та класом
·
мають
легкий портфель, без важкого приладдя і книжок
·
вивчають безпечну дорогу від дому до школи
·
опановують
і приймають правила класу
·
напрацьовують алгоритми повсякденного життя в
школі.
Початок навчання в школі - один з найбільш
складних і відповідальних моментів в житті дітей як в соціально - психологічному,
так і у фізіологічному плані. Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і
відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не
тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові
обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став
школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок,
батьки, бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Змінюється все
життя дитини: все підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам і
турботам.
На 6-річних
малюків обрушується лавина завдань, що вимагають від них розумового і фізичного
напруження. Соціально-психологічна адаптація полягає в освоєнні нового
соціального статусу «учень», а також у налагодженні ефективного спілкування з
однолітками і вчителем.
Шкільна адаптація
включає в себе біологічну, психологічну і соціальну адаптацію.
Біологічна адаптація - це пристосування до нового
режиму навчання й життя. Життя плинне, суперечливе, малопередбачуване: не встиг
пристосуватися відчути стабільність існування, як трапляється таке, що
докорінно змінює плани, суттєво впливає на самопочуття, змушує пристосовуватися
до нового й незвичного.
Психологічна адаптація - це входження до
нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності. Процес
взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку й використанні адекватних
засобів і способів задоволення основних її потреб, до яких належать потреба в
безпеці, фізіологічні потреби (у їжі, сні, відпочинку тощо), потреба в
прийнятті та любові, у визнанні та повазі, у самовираженні, самоствердженні й у
розвитку. Тим самим закладаються можливості для успішної соціальної адаптації й
соціалізації дитини.
Соціальна адаптація - це процес входження до
учнівського колективу. Соціальну адаптацію розглядають як завершальний,
підсумковий етап адаптації в цілому, що забезпечує як фізіологічне і
психологічне, так і соціальне благополуччя особистості. Першокласник повинен
пристосуватись до вимог тих соціальних груп, що характерні для школи (учнівська
група, вчителі, інші класи тощо).
Психологи
виділяють три аспекти шкільної зрілості:
·
інтелектуальна — вміння
порівнювати предмети, явища, вловлювати основні зв’язки між явищами. Розвинене
мовлення не є абсолютним показником інтелектуальної готовності;
·
емоційно-вольова — вміння
концентрувати увагу, вміння регулювати свою поведінку, керувати емоціями, спроможність
тривалий час виконувати нецікаве завдання;
·
соціальна — потреба в
спілкуванні з однолітками, уміння спілкуватися і виконувати роль учня.
Перші
три тижні адаптації в школі називають «фізіологічною бурею» або «гострою
адаптацією». Це найтяжчий час для дитини, вона відчуває постійне напруження.
Наступний етап адаптації — нестійке пристосування, коли організм дитини
знаходить прийнятні реакції на нові умови життя. Потім настає період відносно
стійкого пристосування. Організм реагує на навантаження з меншим напруженням.
За результатами
нашого дослідження адаптації учнів 1-х
класів до школи, проведеного у 2020-2021 н.р. адміністрацією та практичним
психологом Мартиненко Ксенією Дмитрівною, встановлено, що майже усі учні
безболісно адаптувалися до навчання у нашому навчальному закладі та
призвичаялися до нових умов життя.
За мету
дослідження ми ставили: Виявлення дітей, які входять до «групи ризику», для
подальшої роботи з ними, допомогти їм у адаптації до навчання.
Для досягнення
поставленої мети була розроблена програма дослідження:
анкета для батьків (для оцінки шкільної
мотивації і адаптації)
опитувальник для вчителів (психологічний
аналіз особливостей адаптації першокласників)
спостереження за класом (дослідження
стосунків з колективом)
бесіди з класоводом (дослідження стосунків
з колективом)
проведення тренінгу з класними керівниками
« Профілактика професійного виснаження »
Дослідження проводилось
протягом вересня-листопада 2020 року.
Обстеженню
підлягли учні 1-А класу (класовод Ридаш Наталія Іванівна), 1-Б класу (класовод Алєксашова
Наталія Василівна), 1-В класу (класовод Попова Олена Віталіївна)
- Високий рівень адаптації мають 63% учнів
Ці діти адаптувалися
до школи протягом перших двох місяців навчання, швидко влилися в колектив,
освоїлися в гімназії, набули друзів в класі, у них майже завжди гарний настрій,
вони доброзичливі, сумлінно і без напруги виконують всі вимоги вчителя.
- Достатній рівень адаптації мають 23%
учнів
Учні позитивно
ставляться до школи, вимоги вчителя сприймають адекватно, навчальний матеріал
засвоюють легко, уважно слухають вказівки, пояснення вчителя, виконують
доручення без зовнішнього контролю, виявляють цікавість до навчальної роботи,
старанні.
- Середній рівень адаптації мають 10%
учнів
Учні позитивно
ставляться до школи її відвідування не викликає негативних емоцій, розуміють
навчальний матеріал, якщо вчитель пояснює його детально та наочно; засвоюють
основний зміст навчальних програм; зосереджені і уважні при виконанні завдань,
але при умові контролю з боку дорослих; зосереджені тільки тоді, коли
займаються чимось цікавим для себе; спілкуються з багатьма однокласниками.
- Низький рівень адаптації має 4% учнів
У таких дітей
соціально- психологічна адаптація пов’язана із значними труднощами. Їм важко засвоювати
навчальну програму, у них відмічаються негативні форми поведінки, різкий прояв
негативних емоцій. Учні байдуже ставляться до навчання; новий матеріал
засвоюють фрагментарно, не знайшли собі друзів у класі.
Отже, у цілому
рівень адаптації першокласників до навчання в гімназії є достатній. Учні, які
мають низькі показники за більшістю досліджуваних аспектів потребують
подальшого супроводу з боку вчителів, батьків та психолога. Тому робота
щодо адаптації буде продовжено потягом
року.
ДЕЯКІ ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ.
·
Дитині
важко перелаштуватися на шкільне життя. Діти можуть скаржитись на головний
біль, втому, поганий сон, зниження апетиту. Лікарі можуть діагностувати появу
шумів у серці, порушення нервово-психічного здоров’я та нездужання. Це ознаки
перевтоми. Щоб допомогти дитині
адаптуватися, необхідно відрегулювати її режим дня. Хороший фізичний стан
дитини залежить від того, скільки вона гуляє на вулиці, як часто рухається, яку
їжу їсть, скільки часу проводить за комп’ютером і телевізором. Розпланувати
день ліпше разом з дитиною.
·
На
початку навчання в школі дитині важливо отримувати радісні та позитивні емоції
від спілкування. Не можна піклуватися лише про навчання дитини, забуваючи про
її самопочуття в нових умовах. Батькам здається, що дитина має одразу із
задоволенням ходити до школи, цікавитися навчанням, а не грою.
·
Неможливо
стати школярем за мить. Потрібно визнати
гру природним заняттям першокласника. Для багатьох дітей іграшка допомагає
зняти напруження під час адаптації. Не варто засуджувати інтерес дитини до іграшок.
Це природне заняття для вчорашнього дошкільника
·
Щоб
у дитини сформувалося позитивне ставлення до школи, важливо, щоб вона розуміла:
вчитися їй під силу, вона може впоратися
з навчальними завданнями. Відчуття власної успішності значно полегшує
труднощі адаптації та сприяє підвищенню навчальної мотивації. Заохочення має
бути конкретним: хваліть не саму дитину, а якусь рису її поведінки, результат
діяльності.
ЯК ВИ МОЖЕТЕ ДОПОМОГТИ СВОЇЙ ДИТИНІ?
1.Пояснити
дитині, що означає «бути школярем» та для чого це потрібно. Розповідати про
школу, про правила, щоб дитина була обізнана і, відповідно, відчувала себе
впевнено, не боялася і не сумнівалася у своїх здібностях.
2. Продумати
режим дня і суворо його дотримуватися.
3. Навчити
першокласника задавати вчителю питання (не боятися і т.д.).
4. Розвивати
навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.
5. Пояснити, що
означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.
6. Розвивати
комунікабельні здібності.
7. Підтримувати
бажання вчитися.
8. Вислуховувати уважно дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.
9. Якнайчастіше говорити слова підтримки дітям.
10. Активно
взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.
Немає коментарів:
Дописати коментар