неділя, 18 квітня 2021 р.

ВИКЛИКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Перехід на дистанційне навчання, зумовлений пандемією, став неочікуваним та доволі серйозним випробуванням для всіх учасників освітнього процесу – освітян, вчителів, учнів та їхніх батьків ще рік тому. Після тимчасової розгубленості всім довелось прийняти цей виклик та швидко адаптуватись до нових реалій, але питання розвитку дистанційної освіти набуло неабиякої актуальності.

І хоча дистанційне навчання не є заміною очного та ніколи не планувалось на довгострокову перспективу, воно може стати ефективним інструментом не тільки під час карантину.

А оскільки відповіді на питання: "Як найближчим часом буде змінюватись епідеміологічна ситуація в Україні?", – поки немає, педагоги Краматорської української гімназії  активно  готувалися  до організації такого навчання.

Майбутнє – за змішаним навчанням, яке дуже легко перемикати в різні режими: збільшувати чи зменшувати офлайн- або онлайн- компоненти, обирати різні організаційні моделі та стратегії відповідно до можливостей, потреб і викликів. Вчителям потрібна як емоційна підтримка, так і забезпечення інтернетом та технікою.Хороший інтернет – маст-хев. Технічне забезпечення учнів є не менш важливим. Ще один важливий момент – це навчання та підготовка вчителів, яка здійснювалася відповідно до потреб і за індивідуальними навчальними траєкторіями.

Всупереч поширеній хибній точці зору, дистанційне навчання – це аж ніяк не канікули з онлайн-перекличкою та домашнім завданням. Недостатньо просто кидати дітям посилання на матеріали для самостійного опрацювання у месенджер. Дистанційний формат передбачає наявність всіх притаманних очному навчанню атрибутів, таких як групові дискусії, колективне обговорення пройденого матеріалу, живе спілкування тощо. Що ми, педагоги гімназії, максимально впроваджували  на своїх уроках.

Для забезпечення повноцінного освітнього навчального процесу на відстані, окрім технічного інструментарію,  необхідно було оволодіти низкою професійних та особистих компетентностей, які дозволяють зацікавити, організувати учнів на початковому етапі та втримати їхню увагу аж до завершального.

Втім, цього також недостатньо: в умовах дистанційного навчання стрімко зросла роль батьків, оскільки від дітей, особливо молодшого віку, важко вимагати абсолютної дисципліни та концентрації.

Організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, комунікувати з учнями на відстані, надихати та мотивувати їх до навчання, допомагати батькам – це ті навички, якими тепер на додаток довелося нам опанувати. Дистанція – це виклик для усіх учасників навчально-виховного процесу. Ми удосконалюємося, робимо кроки до покращення застосування технологій, форм та методів роботи.

Як підготувати дитину до першого класу, якщо буде дистанційне навчання?


Один із  найскладніших  викликів, з яким стикнулися ми- це як допомогти батькам учнів початкових класів опанувати разом із нами дистанційне навчання? Як підготувати батьків майбутніх першокласників до викликів часу?

БАТЬКАМ: ПОЧАТИ З ПОЯСНЕНЬ ПРО РІЗНІ ВАРІАНТИ НАВЧАННЯ

Треба пояснити майбутньому першокласнику, що навчання може відбуватися в різних варіантах.Так, можна описати дитині стандартний варіант: “Ти йдеш до школи, ми тобі кажемо “па-па”, обіймаємо – і зустрічаємо після останнього уроку. У школі в тебе є заняття і вчитель. Учитель розповідає тобі, що робити на уроках. А вдома ти нам розповідаєш, чим ви займались у школі. У тебе є однокласники, з якими ти бавишся під час перерви і які стають твоїми друзями”. А так – описати дистанційне навчання: “Навчання починається, але до школи ходити не можна. Часом ти бачитимеш через відеозв’язок своїх однокласників і вчителя. Часом я допомагатиму тобі виконувати завдання, які задаватиме вчитель. У тебе буде відпочинок. І все відбуватиметься так само, як у школі, але вдома. І скоро ти підеш до школи”.

Такі пояснення допоможуть дитині зрозуміти, що відбувається і звикнути до цього.

БАТЬКАМ: ЗАФІКСУВАТИ РОЗПОРЯДОК ДНЯ

Треба намалювати, надрукувати або купити й заповнити розклад занять і час. Поряд із робочим столом має бути годинник, аби дитина могла перевести погляд і звірити час. Якщо дитина ще не орієнтується у циферблаті, можна знайти електронний годинник.

Батьки можуть завантажити на ґаджет дитини програми-організатори, що нагадуватимуть, коли й що робити, – замість дзвінків.

“Чим відрізняється перебування в школі від перебування вдома? Там є чіткий розклад, якого всі дотримуються. І якщо так вийде, що школа не зможе цим зайнятися, то це стане завданням батьків.

БАТЬКАМ: ОБЛАШТУВАТИ МІСЦЕ ДЛЯ НАВЧАННЯ

Треба обрати місце, де дитина, в разі чого, буде навчатися. Якщо це буде той самий стіл, за яким дитина малювала і гралася, то треба поставити на нього 30 серпня щось інше та нове. Щось, що асоціюватиметься зі школою.

Наприклад, можна поставити підстаканник з новими ручками й олівцями чи покласти новий пенал. Натомість, на час навчання треба забирати зі столу все, що нагадує про розваги й відпочинок. А після обіду забирати зі столу шкільне приладдя. Це потрібно, аби розмежувати простір для дитини.

БАТЬКАМ: ЗВЕРТАТИСЯ ДО ВЧИТЕЛЯ ЗА КОНСУЛЬТАЦІЯМИ

Батькам можна  зібрати найпопулярніші запитання й попросити вчителя дати майстер-клас. Наприклад, якщо дитина каже, що втомилася, то чи можна приклади доробити вранці, як працювати із зосередженістю дитини, як реагувати на те, що дитина щось не зрозуміла, чи дозволяти писати по-своєму.

ВЧИТЕЛЯМ: ПОДРУЖИТИСЯ З БАТЬКАМИ

Оскільки зазвичай майбутні першокласники не вміють читати й писати, то вони повністю залежать від батьків.І тому ключова роль вчителя – зробити роботу з батьками успішною. Якщо вчителі стануть в позу “ви повинні”, а батьки почнуть говорити: “Ні, це вчителі повинні навчати”, то це не дасть результату. Ми маємо розуміти: щоби дітям було добре, вчителі, як люди професійні, фахові, яких вчили способам комунікації, медіації та психології, мають думати про те, як налагодити співпрацю.

ВЧИТЕЛЯМ: ОБРАТИ ФОРМАТ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Учителеві треба зрозуміти, який різновид дистанційного навчання він використовуватиме: синхронний, асинхронний чи гібридний. Далі – варто подумати, як дистанційне навчання організувати технічно: чи у всіх дітей є ґаджети та в який час вони можуть ними користуватися. Можна зробити опитування в Google-формах або месенджері, щоби зрозуміти, з котрої і до котрої у дітей буде можливість працювати.

Важливо, аби вчителі, які ведуть уроки в одному класі, користувалися однаковими ресурсами, аби діти не плуталися. А ще можна вирішити з батьками, чи проводити ранкове коло онлайн. І якщо так, то коли? Це можна робити навіть через день або ввечері.

            УСІМ: ПОЗНАЙОМИТИ ДИТИНУ З УЧИТЕЛЕМ

Можна поспілкуватися 10-15 хвилин через відеозв’язок. Дитина має розуміти, що це – її вчитель. Якщо сам учитель не ініціює знайомства за день-два до навчання, то батьки можуть ініціювати його самі.

УСІМ: ПОЗНАЙОМИТИ ДІТЕЙ ОДНЕ З ОДНИМ

Якщо в класі 30 дітей, цього не варто робити всім разом.Обєднати дітей у групи.Потім групи треба переформувати і пограти в якусь гру, аби вони подружилися. І так кілька разів.

Вчителеві й батькам не треба хвилюватися, що дитина не знає всіх однокласників. Це, кажуть, можна надолужити. І це – не завдання першого місяця першого класу. Натомість, для першого класу важливо, аби дитина усвідомила, що таке школа і навчилася вчитись. А знайомство онлайн однаково не буде таким, як це відбувається в реальному житті – діти навіть не запам’ятають одне одного.

Якщо ж буде комбіноване навчання, тобто дитина якийсь час ходитиме до школи, а якийсь – навчатиметься вдома, то для знайомства можна вигадувати ігри. До прикладу, попросити, щоби дитина з батьками зробила вдома плакат на тему “Хто я?”. Там можна наклеїти своє фото, написати, що дитина любить робити, їсти, як любить, щоби до неї зверталися.
Тоді можна сфотографувати цей плакат і завантажити на Google-диск класу. А батьки з дитиною ознайомляться з портфоліо інших дітей, коли їм буде зручно. Можна шукати, хто з однокласників любить робити те, що любить ваша дитина. Такі речі можна робити, щоби зберігати відчуття першокласника “я не один, ось мій клас”.

Які ресурси дистанційного  навчання ми  використовуємо?

·         YouTubeGoogle Drive, Telegram .

·         Додався Zoom, Meet

·         Спробували Google Classroom.

·         Спробували Padlet.

·         Trello  використовуємо для проєктних робіт.

Які навички виявилися необхідними вчителю для роботи дистанційно?

Стресостійкість.

Постійне навчання і тренування.

Любити свої помилки: сприймати їх, вважати їх нормальними. Кожна наша помилка – це ресурс для наступної дії.

Що МИ робимо, щоб дистанційне навчання було успішним?

Ми маємо  чіткий план.

Прямо зараз ми маємо складати план, що буде після – що я зроблю завтра, і це маленький крок. А потім вони поєднаються у сходи, які приведуть нас до  якісного дистанційного навчання. Але спочатку – аналіз своїх помилок, зворотний зв’язок з учнями, з колегами.

 





Немає коментарів:

Дописати коментар